| Al Jinan University Website is now loading....

Jinan University

ع
Kindergarten

Major Requirements

KIN 210 - Theoretical & Applied Activities in Mathematics (3 Credits)
This course aims generally at: Enables a student- teacher to understand the teaching-learning process of math in KG classes, Increase the students’ positive knowledge and prerequisites for teaching math in KG classes, Students must acquire basic competencies and educational background that are necessary to improve the teaching process, Student-teacher must be able to prepare a practically and theoretically successful lesson plan.
KIN 216 - Theoretical & Applied Activities in Science (3 Credits)
This course aims generally at: Enables a student- teacher to understand the teaching-learning process of sciences in KG classes, Increases the students’ positive knowledge and prerequisites for teaching sciences in KG classes, Students must acquire basic competencies and educational background that are necessary to improve the teaching process, Student-teacher must be able to prepare a practically and theoretically successful lesson plan.
KIN 225 - Child Psychology (3 Credits)
يهدف هذا المقرر إلى تعميق المعرفة بنواحي الطفولة المبكرة والاتجاهات الحديثة في النظر إليها وتطبيقاتها على صعيد التربية الأسرية عامة والتربية ما قبل المدرسية على نحو مخصوص. ويركز على نمو الأطفال في السنوات الست الأولى وعلى المؤسسات التربوية التي تعنى بهذا النمو أي الأسرة والحضانة وروضة الأطفال. كما يشارك الطلاب في صياغة هذه المعرفة من خلال أعمال تطبيقية ميدانية إلزامية تتعلق برياض الأطفال ومشكلاتهم من الولادة حتى عمر ست سنوات.
KIN 235 - Theoretical & Applied Activities in Foreign Lang (3 Credits)
This course aims generally at: Enables a student- teacher to understand the teaching-learning process of EFL (English as a Foreign Language) as a second language (ESL) in KG classes, Increase the students’ positive knowledge and prerequisites for teaching EFL as ESL in KG classes, Students must acquire basic competencies and educational background that are necessary to improve the teaching process, Student-teacher must know what EFL requires to be taught as an ESL, Student-teacher must be able to prepare a practically and theoretically successful lesson plan.
KIN 240 - Theoretical & Applied Activities of Arabic Lang (3 Credits)
This course aims generally at: Enables a student- teacher to understand the teaching-learning process of Arabic language in KG classes, Increases the students’ positive knowledge and prerequisites for teaching Arabic language in KG classes, Students must acquire basic competencies and educational background that are necessary to improve the teaching process, Student-teacher must be able to prepare a practically and theoretically successful lesson plan.
KIN 245 - Arts & Playing (3 Credits)
يتناول  المقرر: التعبير الفني، مراحل نمو التعبير الفني عند الأطفال، أهمية دراسة سيكولوجية رسوم الأطفال، المقومات الاساسية لأغاني الأطفال, ملاءمة النمو الفني عند الأطفال مع النواحي الجسمية والعقلية والوجدانية، الألعاب التربوية، أهميتها، الخصائص المميزة لها، أنواعها، أسس اختيارها، دور الأسرة والمدرسة والمعلمة في اختيار وممارسة الطفل للألعاب التربوية، الأنماط التعليمية، نماذج تطبيقية متنوعة للألعاب التربوية لطفل الروضة.
KIN 311 - Educational Laws & Policies (2 Credits)
A course on the educational laws which govern public and private schools, including policies related to various educational levels, certification and equivalency issues, government approval, syllabi, book authorship, examinations, and educational plans.
KIN 320 - Teaching Art & Marionette (3 Credits)
يهدف هذا المقرر إلى تعريف الطلاب بفن الدمى وأهميته في جذب الطفل, وأوجه استخدامه  (توجيه – تعليم – علاج سلوكي و نفسي,  ترفيه  ووسيلة إيضاح )  , مع التطبيق العملي في الصف.  كما يشتمل المقرر على تصنيع و تحريك الدمى وكتابة النصوص.
KIN 330 - Practicum in Kindergarten (3 Credits)
يتناول المقرر ملاحظة و تقييم أداء تجربة الطالب/المعلم الميدانية في مجال التدريس في صفوف الروضات، باشراف الجامعة  والتنسيق مع اساتذة المدرسة. يكتسب الطالب في هذا المقرر خبرات تربوية من خلال: تجربته في ملاحظة عمليات التدريس النظامية التي تجري في المدرسة، تجربته في ممارسة عملية التدريس، تمكينه من التقويم الذاتي.

Core Requirements

EDU 110 - Learning Theories (3 Credits)
يهدف المقرر إلى التعرف على عملية التعلم، ما هي وكيف تتم، وما هي شروط التعلم الجيد ومتغيراته. بالاضافة إلى الاطلاع ومناقشة عدد من أهم نظريات التعلم وتطبيقاتها التربوية والنفسية على مختلف مجالات علم النفس والتربية، (نظرية التعلم عن طريق المحاولة والخطأ، نظرية الاشتراط الاجرائي، نظرية الاقتران، المدرسة المعرفية: نظرية الجشتلط، التعلم القائم على المعنى، التعلم الاجتماعي، نظرية المجال...)
EDU 136 - Technology of Education (3 Credits)
Provide the educator with a broad base of knowledge about the uses of computers in education. Candidates will have hands-on experience with word processing, databases, spreadsheets, graphics software, instructional software, and teacher utilities. Other topics include software evaluation, hardware selection, and telecommunications.
EDU 206 - Foundations of Education (2 Credits)
يتناول المقرر: أهمية التربية و مكانتها في حياتنا المعاصرة, تطورها و أهمية دراسة اصولها، دراسة الأصول الفلسفية، التاريخية، الإجتماعية، النفسية، الإقتصادية و الأخلاقية للتربية، دراسة الفلسفات و النظريات و التيارات التربوية الحديثة، أسس التربية المدرسية، وظائفها و مشكلاتها.
EDU 211 - Lebanese Educational System (3 Credits)
يتناول المقرر: التعليم في لبنان، اتفاق الطائف، التعليم العالي، التعليم الأساسي، إلزامية التعليم، التسرب المدرسي، رياض الأطفال، التعليم المهني والفني، البعد الاجتماعي للمدرسة و العلاقة بينها و بين المجتمع المحلي، صيغة إعداد المعلم الموارد البشرية في الإدارة المدرسية، منهجية التقييم، التعليم في الدول العربية.
EDU 215 - History of Education (3 Credits)
A course on the development of educational thought and practices through primary sources. System of educational theory will be examined from the age of Athens & Egress to post- World War II, with special emphasis on contemporary educational practice.
EDU 221 - Educational Psychology (3 Credits)
يتناول المقرر: مفهوم علم النفس التربوي، أهداف علم النفس التربوي، مدارس علم النفس في العصر الحديث، نظريات التعلم السلوكية و المعرفية، مقدمة لدراسة نظريات التعليم، علم النفس و التحصيل الدراسي.
EDU 222 - Child Development (2 Credits)
A chronological study of typical and atypical cognitive, Linguistic, emotional and physical development. The relative influences and interactions of heredity and environment, and the impact of development on learning and school success are examined.
EDU 225 - Educational Sociology (3 Credits)
يتناول  المقرر: مقدمة في علم الاجتماع، التنشئة الاجتماعية، مقاربة سوسيولوجية للنشاطات التربوية،  التفاعل الاجتماعي وعناصره في العملية التربوية، وتأثير هذا التفاعل على المتعلم بشكل خاص، الانظمة الاجتماعية، الضبط الاجتماعي، التنمية الا جتماعية، الظواهر الاجتماعية، الوعي الاجتماعي، العمليات الاجتماعية.
EDU 230 - Class Management (3 Credits)
Examines the role of the teacher in a classroom situation: teacher-student interaction and variations in class activities.
EDU 236 - Methods & Techniques of Teaching (3 Credits)
التدريس، مفهومه و أسسه، قواعد يجب اعتمادها في طرق التدريس، العوامل المؤثرة في اختيارطريقة التدريس، أهداف التدريس، التخطيط للتدريس، التقويم التربوي، الوسائل التعليمية، طرائق التدريس، طريقة المحاضرة، طرق القصة،والمحاكاة، طريقة المناقشة والحوار، طريقة العصف الذهني، الطريقة الاستقرائية، الطريقة القياسية، طريقة الاستقصاء، طريقة تعلم المجموعات الصغيرة، طريقة تعلم الصف كله أوطريقة المجموعات الكبيرة، طريقة التعلم القائم على الخبرة، طريقة تقديم التعلم، طريقة التعلم المستقل، طريقة الوحدات، الحقائب التعليمية و طريقة التعليم المبرمج.
EDU 241 - Educational Statistics (3 Credits)
The main topics of the course are: The Nature of Probability and Statistics, Frequency Distributions and Graphs, Data Description, Probability and Counting Rules, Discrete Probability Distributions, The Normal Distribution, Confidence Intervals and Sample Size and Hypothesis Testing.
EDU 246 - Building Curriculum (3 Credits)
This course study the history of the curriculum, its structure, the historical, economical, psychological, and philosophy of the foundations of building the curriculums, and finally to study the structure of building the new curriculum in Lebanon in 1995.
EDU 252 - Youth / Child Literature (2 Credits)
يتناول المقرر: أدب الاطفال: سماته وأهدافه، تنمية الاستعداد اللغوي عند الطفل، أدب الاطفال: نشأته وتطوره، القصة في أدب الاطفال، المسرحية في أدب الاطفال، الشعر في أدب الاطفال، أدب الاطفال ووسائل الاتصال الفكري.
EDU 262 - General Evaluation & Assesment (2 Credits)
The objective of this course is to conceive an instrument of assessment of the formation, expertise, and knowledge, that valid, appreciable, faithful or economic. The theoretical work is pushed by another practice. The accent is put on the instrument and no on results that import what stage appropriate to the point can suggest.
EDU 282 - Counseling & Orientation of Ed. (2 Credits)
يتناول هذا المقرر خدمات الإرشاد النفسي و التوجيه التربوي في المدارس كوسيلة فعالة في عصر تتغير فيه الاحتياجات بتسارع مذهل، وتتصاعد فيه المشكلات في البيئة المدرسية والعائلية والاجتماعية. تعتبر خدمات الإرشاد النفسي أداة تربوية ـ نفسية شاملة تساعد على إشباع احتياجات الطلاب وتقوية دافعيتهم وإثراء خبراتهم. إنها تُسهم بشكل كبير في تحقيق النمو السوي لديهم وفقاً لميولهم و قدراتهم و استعداداتهم. كما تساعدهم على حل مشكلاتهم الدراسية بأسلوب علمي تربوي، وعلى تجنيبهم الشعور بالفشل وعدم القدرة على التحصيل المدرسي و بالتالي الشعور بالنقص، مما يُحقق لهم إمكانية الاستمرار في الدراسة و متابعتها، وحل ما قد يعترضهم من صعوبات تعليمية وتعلّمية متنوعة تحول دون نجاحهم.

General Education Requirements

ADM 105 - Introduction to Information Technology (3 Credits)
Topics include the Internet; computer hardware; operating systems and application software; multimedia; network communication; personal, social, and ethical issues. Systems and application software; multimedia; network communication; personal, social, and ethical issues.
LIT 110 - Arabic Language I (3 Credits)
The primary aim of this course is to familiarize the students with correct writing styles, to avoid linguistic and spelling errors, to use proper punctuations, and to master various correspondence styles. The course also discusses the main principles of Arabic grammar through selected texts, spelling rules, writing paragraphs about subjects related to the selected texts, summary techniques, punctuations, rules of number spelling, common linguistic errors, titles, Curriculum Vitae editing techniq
LIT 120 - English Language I / French Language I (3 Credits)
This is a study skills course that aims at developing potential teacher’s proficiency in the skills of test taking, studying, word attacking, paraphrasing, restating and handwriting.
LIT 125 - English Language II / French Language II (3 Credits)
This course aims at helping potential teachers extend their knowledge of vocabulary and grammar, as well as develop their oral/aural language proficiency through watching videos, conducting role-plays, simulations, and interviews, as well as presenting reading materials (of various sources: the internet, newspapers, magazines, and so on).
LIT 105 - Arabic Civilization (3 Credits)
This course introduces the overall concepts of civilization and the most important factors that contributed to the emergence of Islamic civilization. It also encompasses the main characteristics of the Islamic civilization with particular focus on the human dimension. Manifestations of Islamic civilization in policy, management, economy, society, and sciences are emphasized.
LIT 113 - Research Methodology I (1 Credits)
This course aims at the development of a scientific orientation in the solution of educational problems. This course develops students' skills in identifying and developing research problems dealing with a variety of research designs. Basic statistical concepts are included.
LIT 114 - Research Methodology II (2 Credits)
This course aims to cover what the activity of research is, how to proceed, how to measure progress, and what constitutes success. Students must understand the research process and the rules that guide it. It provides students an overview of qualitative and quantitative methods, data collection, recording and analysis and final output of a research proposal. It also provides students with tools to look at things objectively, develop critical and scientific attitude, as well as disciplined thinking to observe objectively and finally, skills of research particularly in the age of information. By the end of this module students should be in a position to prepare and carry out a small research proposal within a three month project.

Follow us on

EXPLORE